Category Archives: المنوفية

الغاء تعاقد 20 مدرسة ومشرفة بحضانة الفردوس التابعة لجمعية رعاية الطﻻب بالمنوفية

أورد المصرى اليوم ضمن مقال

الخبر التالى

فى المنوفية هددت نحو ٢٠ مدرسة ومشرفة بحضانة الفردوس التابعة لجمعية رعاية الطلاب بشبين الكوم فى المنوفية بالإضراب عن الطعام، احتجاجاً على إلغاء تعاقدهن الذى دام نحو ٢٠ عاماً، بحجة عدم وجود موارد. من جانبه أكد مصطفى شاهين، رئيس مجلس إدارة الجمعية أن عدد الملتحقين برياض الأطفال فى الجمعية كان ٢٠٠ طفل، لكنه تناقص فى السنوات الأخيرة حتى وصل إلى ١٧ طفلاً،

وفى هذه الحالة تشترط اللائحة النموذجية بالوزارة لكل ٢٠ طفلاً مشرفة، ونحن نلتزم باللائحة لعدم وجود موارد تكفى رواتب المدرسات أو المشرفات


يعنى بعد خدمة 20 سنة تعملوا فيهم كده واكيد فاتحيين بييوت


من كتر الفلوس اللى كنتم بتدوهم لييهم

عمايلكم والغاء التعاقدات بالنظام اﻻمريكى لما تكونوا بتدوهم رواتب زى اﻻمريكان بالدوﻻر


وأنتم مش ﻻقيين تأكلوا أساسا


ومصيتوا القصب ولم تتركوا لنا حتى الزعزوعة عملتوها علف للبهايم


شويه قيادات كبيرة مترهلة ﻻتنفع ببصلة

اعتادت على الغذاء من جيب الشعب بالمطاعم الفاخرة ونادى الجمهورية.

ياوزير التعليم سيب اللى فى ايديك وحل مشاكل المعلمين والاهالى محدش بيعمل حاجة

مدرسة السيد البدوى الثانوية ببركة السبع مازالت تتلاعب بالتلاميذ بالصف الاول الثانوى

ولم تعيد المديرة امتحان التلاميذ اللى هى أخرجتهم من المدرسة

وعندها مدرسين مطبلاتيه علشان الدروس

أيوة مطبلاتيه علشان الدروس وكل واحد يلم نفسه

يامن لاتصلحون للتدريس ارحلوا وزارة التربية والتعليم ليست شركة

ادارة مدرسة السيد البدوى الثانوية ببركة السبع على كيفها ولاأحد يحاسبها

أيها المعلمون والموجهون والعاملون بالتربية والتعليم من فضلكم علموا اولادنا بدون ترهيب

لأن أولياء الامور ذكروا اسامى محددة لمدرسين يحجروا على اولادنا ومنهم

واحد بتاع رياضيات

أنا بأقول أهه محدش منكم لييه دعوة بالتلاميذ

ولاتضيقوا عليهم علشان الدروس

لو أستمريتم سنضطر بكل أسف الى ذكر مافى عقولكم ومناقشاتكم مع الاولاد هنا

مش علشان انته وهو تحطوا فلوس حرام بكروشكم من عرق وكد الناس هنسكت لييكم

شويه مدرسين لازقين للتدريس للصف الاول الثانوى للضغط على الاولاد بحجة أعمال السنة ياوزير التعليم وكتبنا ليك مرة قبل كدة

وأنته مش مصدقنا

ونقلنا لك ماقالة مدير التعليم الثانوى بالفصول

ومافعلته مديرة المدرسة

والطرشة اللى مصدرها وكيل الادارة اللى بيقوم بأعمال مدير الادارة لأنكم

لم تختاروا مدير ادارة الى الان

ومايفعلة بعض المدرسين

دول تعودوا على الاسلوب الديكتاتورى من أجل مصالحهم المالية ويعيشون فى تخاريف الماضى

والكل غائب

أين دور الاخصائيين الاجتماعيين

واين دور مدير المدرسة

وأين وكيل الوزارة ومن الاساس أين أنت ياوزير التعليم

كالعادة زعلان من الكل وتارك الكل

أرفع سماعة التليفون وشوف أصول المشكلة التى خلقوها ولم يحترموا أولياء الامور

ولم يحترموا تركهم لااعمالهم وذهابهم لهم

الكل يلم نفسه من غد أن استمر الوضع على التلاعب بالتلاميذ وعدم امتحانهم سنضع اسماء من يصروون على ذلك

احنا فى دولة ديمقراطية زى مابيقول الريس

مش بدولة ديكتاتورية

ولا خلاص ضمنتم ان اولياء الامور هيسكتوا الكل بيتكلم ومحدش بيصدق حد

نرفض دورات إنتل كتسويق مجاني لهم علي حساب المدرسين والطلبة

אנו דוחים אינטל תוכנית חינוכית כפי שהוא זמן רב. ואנחנו לא מקבלים את פני ממנה כמו מורים אין לנו היכולת לעשות את זה

نرفض دورات إنتل المجانية بحجة تطوير التعليم بينما الهدف مستتر ولم تعلن علينا وزارة التربية والتعليم كم أستلمت لتسوق
لهذه الشركة مجانا علي حساب وفت المدرسين والطلبة نرفض رفضا قطعا وبتا هذا الأستهبال والأستعباط والأذلال والتغرير بنا لصالح واحد اهبل ولصالح شركة محتكرة.
الا يجدر بمن تعاقد وسلب ونهب وأستلم البالات والمكافئات من إنتل ان يدفع لنا علي كل ساعة بالدورة عشرة دولار
وإلا فما معني ان يستلم الكبار من العاملين بالوزارة إلي المدربين بالدورات المككاقئات والبدلات ويترك المدرس الذي هوحجر الزاوية
في هذه الدورةوهوالهدف والمستهدف.
إن مبادرةإنتل التعليمية مبادرةغبية للتسويق الجاني لهذه الشركةالأمريكية أطلبوا منهم ألأف دولار لكل متدرب بمبادرةإنتل النعليم نحوالمستقبل
لقد مللنا منكمولم نعد ولن يكون ابا وعلي جثثنا ان نصدق اي مبادرةحكوميةاو شعارات رنانة
_______________________________________

we reject intel educational program as it is time consuming. and we do not get a penny from it as teachers and we have no ability to do it

________________________________________

nous rejetons Intel logiciel éducatif comme il est de temps. et nous n’avons pas un sou de ce que les enseignants et nous n’avons pas la capacité de le faire

____________________________________________________

Wir lehnen Intel Bildungs-Programm, wie es ist an der Zeit sein. und wir uns nicht einen Pfennig von ihm als Lehrer und wir haben keine Möglichkeit, dies zu tun

______________________________________________________________


के रूप में काफ़ी समय है हम Intel शैक्षिक कार्यक्रम अस्वीकार. और हम यह शिक्षकों के रूप में से एक पाई भी नहीं मिलता और हम कोई क्षमता ये करना ही होगा

_____________________________________________________

noi respingiamo Intel programma educativo in quanto è tempo che consuma. e noi non avere un soldo da come insegnanti e non abbiamo alcuna possibilità di farlo
__________________________________________________________

Мы отвергаем Intel образовательные программы, как это времени. и мы не получаем ни копейки от него, как учителя, и у нас нет возможности сделать это
_________________________________________________________

Intel sessions rejeter le prétexte de la gratuité de l’enseignement objectif de développement ne s’est pas caché de nous, et le Ministère de l’éducation a reçu le shopping km
Pour cette société a satisfait à la charge des enseignants et des étudiants de rejeter les bits et les pièces et Alosthbal Alostabat, l’humiliation et la corruption de nous pour un seul et aucun, mais à une entreprise un monopole.
Seulement quelqu’un qui a signé, de pillages et de recevoir des balles et Intel équivalents de nous payer tous les dix dollars l’heure session
Sinon, sur ce que les travailleurs reçoivent des adultes au ministère de Almkkaqiat formateurs, les indemnités et les enseignants qui ont quitté le coin Houhjr
Alldorpohuagv et cet objectif.
L’éducation Mpadrpintl Mpadrpgbep marketing auteur de cette Acharkpalomrikip leur demander des milliers de dollars chaque stagiaire Bembadrpintl Alnalim Nhawwalmstqubl
Nous nous Menkmolm nourri ne sera pas le père de notre corps et Ali pense que tout grand slogans Mpadrpovernmipao

_____________________________________________________

Intel sessions reject the pretext of free education development goal has not hidden us, and the Ministry of Education received the shopping km
For this company fulfilled at the expense of teachers and students reject the bits and pieces and Alosthbal Alostabat, humiliation and corruption of us for one and none but a company a monopoly.
Someone who only signed, looting and receive the bales and Intel equivalents to pay us every ten dollars an hour session
Otherwise, what on that adult workers receive the ministry to Almkkaqiat trainers courses, allowances and teacher who left corner Houhjr
Alldorpohuagv and this target.
The educational Mpadrpintl Mpadrpgbep marketing perpetrator of this Acharkpalomrikip ask them thousands of dollars each trainee Bembadrpintl Alnalim Nhawwalmstqubl
We fed Menkmolm we will not be the father of our bodies and Ali believe that any grand slogans Mpadrpovernmipao

ادارة شبين ومديرية التربية والتعليم بالمنوفية ماعندهاش خبر عن سكينة الكهرباء بمليج الاعدادية

دورات انتل بمليج الاعدادية ألغيت علشان سكينة الكهرباء شفتم التهريج

شفتم قمة التهريج علشان سكينة الكهرباء مش أصلية ومش متحملة ضغط معامل الكمبيوتر تم الغاء دوة انتل التعليمية

التى يحضرها المدرسين

بعد أسبوع من حضور الدورة يتم الغائها علشان قسم التطوير بمديرية التربية والتعليم ودن من طين وودن من عجين

مش بس كده سلم التهليب والتعليب مستمر

شوفوا السلم التهليبى بوزارة التربية والتعليم

المدرس =لايأخذ شىء انما اجبار لحضور الدورة
المدرب = كل سنه ونص مايقارب 350 جنيه
موظف التطوير = 700 طبعا كل سنة ونص

اكملوا انتم السلم

كل سنه ونصف

تهريج واجبار ونظام بوليسى طالما ان الكبار نسبتهم عالية مش مهم

انا عاوز اعرف مين اللى بيحضر الدورات دى

مين حجر الاساس المدرس والمدرب طيب الباقى من اول موظفى الوزارة ومديريات التربية والتعليم

يأخدوا لييه شغلتهم ايه

اى حاجه فيها سلب ونهب مش عاوزينها

ادى واحدة

وازاى يامديرية التربية والتعليم تطلعى المدرسين من مدارسهم وانتى عندك علم بانقطاع الكهرباء المستمر بمليج

تصفيق/موافقة/موافقة

طيب مين اللى هيدفع للمدرسين اجور المواصلات والتكاتيك

وخروجهم من بيوتهم

اظاهر والله اعلم ان وزارة التربية والتعليم متخيلة ان المدرسين اجورهم الوف مؤلفة وعندهم عربيات

لا والاغرب اين المدارس التى سيطبق بها ذلك

عالم الغت عقولها

والاغرب ان القيادة السياسية لاتستمع لنا وتركت الحبل على الغارب لوزارة التربية والتعليم وكبار الموظفين

والاغرب ان معامل الكمبيوتر تلك بها اجهزة لاتنفع ببصلة الكل بيسدد خانه وخلاص

لا والمدرسة رغم انها بالجودة الشاملة وبالصيف تم صرف نصف مليون او مايقارب نصف مليون

علشان دخلت الجودة الشاملة

الجودة الشاملة بوزارة التهليب والتعليب

انقطاع الكهرباء

اجهزة كمبيوتر لاتنفع ببصلة

منحه ايطالية معفنه ومنتنه

دورات مياة مغلقة

والمياة مقطوعة

بصراحة مدرسة زبالة

واذا المديرة مشت او غابت تكون المدرسة خارج الخدمة

والمدرس اشبة بالسجون الامريكية

كله نهب فىنهب

مين اللى استلم اجهزة الكمبيوتر المتخلفة دى

مين من هيئة الابنية استلم الكهرباء من المقاول

مين ومين ومين ادى مدرسة واحدة

ولاواحد بيشوف كلهم دفنوا رؤؤسهم بالرمل مثل النعام

ازاى نسكت على حاجه زى دى والمديرية عندها علم هى وادارة شبين الكوم ولايتحرك احد ولن يتحركوا علشان سلسلة

النهب كبيرة اوى

انتم زعلانين لييه

المدرسة امامكم روحوا وشوفوها

وشوفوا ازاى انصرف المبلغ ده على صيانتها

بالعقل وشوفوا

ولييه عقد هذه الدورات بهذا المكان الزبالة

ويتشدقوا عن تطوير التعليم

تطوير ايه يابو تطوير

كل الناس بتكرهكم من كدبكم المستمر

وعاوزين يجبروا المجتمع على السكوت

وعلى ان يرضى بمسلسل النهب المستمر

صحيح حرامية مايختشوش

والمثل بيقول اللى بيينكسف من بنت عمه مابيخلفش

انتم سبب تخلف التعليم ياحرامية

ماهو مسلسل النهب على مايوصل للمدرس لايصلة شىء

املوا بطونكم ومش مهم احنا

حالا يطلع واحد بيحب الحرام وبيتستر علية ويقول الكلام دة مش صحيح

اقول له بالفم المليان كداب

ان كان البعيد اعمى اقرأ ايضا

ماهو الهدف من تدريب المدرسين بدورات انتل وعلى برامج ميكروسوفت اثناء العام الدراسى يالطفى

الدولة تخطط وتصرف

والهليبة ليهم الف سكة وسكة

انا عاوز اعرف مين حجر الاساس والكل بيلهف من وراة

دورات انتل بمليج الاعدادية ألغيت علشان سكينة الكهرباء شفتم التهريج

لعل احد يستجيب

شفتم قمة التهريج علشان سكينة الكهرباء مش أصلية ومش متحملة ضغط معامل الكمبيوتر تم الغاء دوة انتل التعليمية

التى يحضرها المدرسين

بعد أسبوع من حضور الدورة يتم الغائها علشان قسم التطوير بمديرية التربية والتعليم ودن من طين وودن من عجين

مش بس كده سلم التهليب والتعليب مستمر

شوفوا السلم التهليبى بوزارة التربية والتعليم

المدرس =لايأخذ شىء انما اجبار لحضور الدورة
المدرب = كل سنه ونص مايقارب 350 جنيه
موظف التطوير = 700 طبعا كل سنة ونص

اكملوا انتم السلم

كل سنه ونصف

تهريج واجبار ونظام بوليسى طالما ان الكبار نسبتهم عالية مش مهم

انا عاوز اعرف مين اللى بيحضر الدورات دى

مين حجر الاساس المدرس والمدرب طيب الباقى من اول موظفى الوزارة ومديريات التربية والتعليم

يأخدوا لييه شغلتهم ايه

اى حاجه فيها سلب ونهب مش عاوزينها

ادى واحدة

وازاى يامديرية التربية والتعليم تطلعى المدرسين من مدارسهم وانتى عندك علم بانقطاع الكهرباء المستمر بمليج

تصفيق/موافقة/موافقة

طيب مين اللى هيدفع للمدرسين اجور المواصلات والتكاتيك

وخروجهم من بيوتهم

اظاهر والله اعلم ان وزارة التربية والتعليم متخيلة ان المدرسين اجورهم الوف مؤلفة وعندهم عربيات

لا والاغرب اين المدارس التى سيطبق بها ذلك

عالم الغت عقولها

مداخلة

ومين اللى بيختار الناس اللى بتدرس دورة تعليمية فيها مناقشة الاهداف

مدرس الكمبيوتر بالمدرسة هيبقى عارف كل المواد

ومين اللى بيختار الناس اللى بتدرس

ومين هيسد مكان المدرسين اللى اخرجوهم من مدارسهم للتدريس بالدورة

وازاى مدرسة انجليزىتترك مدرستها للتدريس ببرنامج انتل

ازاى وازاى

وليه اللى بياخدوا بالوزارة والمديرية والمدرسة مابيجوش يقعدوا معانا علشان معالجة المشكلات

ومن الاساس مين بالمديرية بيختار المدربين

طبعا لازم يكون له معارف بالمديرية

ولييه لاترسل فكرة قبل الدورة الى المدارء من اجل اختصار الوقت

بحيث نكون عارفين احنا رايحين نعمل ايه

ولييه ماتكونش بالاختيار

يعنى اللى عاوز يروح واللى مش عاوز يتنيل على عينيه

مين الكبير صاحب فكرة ان الكل يروح علشان المكافأة تكون كبيرة

وماهى علاقة قسم التطوير التكنولوجى بتاع الحاسب بالفكر التربوى

يعنى ايه علاقته بالمواد المختلفه ده علاقته بالكمبيوتر وبس

شفتم سمك لبن تمر هندى

كالعادة المسئؤليين خارج الخدمة مهنجين

والاغرب ان القيادة السياسية لاتستمع لنا وتركت الحبل على الغارب لوزارة التربية والتعليم وكبار الموظفين

والاغرب ان معامل الكمبيوتر تلك بها اجهزة لاتنفع ببصلة الكل بيسدد خانه وخلاص

لا والمدرسة رغم انها بالجودة الشاملة وبالصيف تم صرف نصف مليون او مايقارب نصف مليون

علشان دخلت الجودة الشاملة

الجودة الشاملة بوزارة التهليب والتعليب

انقطاع الكهرباء

اجهزة كمبيوتر لاتنفع ببصلة

منحه ايطالية معفنه ومنتنه

دورات مياة مغلقة

والمياة مقطوعة

بصراحة مدرسة زبالة

واذا المديرة مشت او غابت تكون المدرسة خارج الخدمة

والمدرس اشبة بالسجون الامريكية

كله نهب فىنهب

مين اللى استلم اجهزة الكمبيوتر المتخلفة دى

مين من هيئة الابنية استلم الكهرباء من المقاول

مين ومين ومين ادى مدرسة واحدة

ولاواحد بيشوف كلهم دفنوا رؤؤسهم بالرمل مثل النعام

ازاى نسكت على حاجه زى دى والمديرية عندها علم هى وادارة شبين الكوم ولايتحرك احد ولن يتحركوا علشان سلسلة

النهب كبيرة اوى

انتم زعلانين لييه

المدرسة امامكم روحوا وشوفوها

وشوفوا ازاى انصرف المبلغ ده على صيانتها

بالعقل وشوفوا

ولييه عقد هذه الدورات بهذا المكان الزبالة

ويتشدقوا عن تطوير التعليم

تطوير ايه يابو تطوير

كل الناس بتكرهكم من كدبكم المستمر

وعاوزين يجبروا المجتمع على السكوت

وعلى ان يرضى بمسلسل النهب المستمر

صحيح حرامية مايختشوش

والمثل بيقول اللى بيينكسف من بنت عمه مابيخلفش

انتم سبب تخلف التعليم ياحرامية

ماهو مسلسل النهب على مايوصل للمدرس لايصلة شىء

املوا بطونكم ومش مهم احنا

حالا يطلع واحد بيحب الحرام وبيتستر علية ويقول الكلام دة مش صحيح

اقول له بالفم المليان كداب

ان كان البعيد اعمى اقرأ ايضا

ماهو الهدف من تدريب المدرسين بدورات انتل وعلى برامج ميكروسوفت اثناء العام الدراسى يالطفى

الدولة تخطط وتصرف

والهليبة ليهم الف سكة وسكة

انا عاوز اعرف مين حجر الاساس والكل بيلهف من وراة


اﻻغرب شوفوا تصريح رئيس الوزراء يوم 20 اكتوبر

تطوير ايه اللى جايين تقولوا عليه

يبقى مين اللى غلطان

الدكتور أحمد نظيف خلال احتفالية تكريم المتفوقين2008, اكتوبر , 20 , الاثنين
خلال احتفالية أقامتها وزارة التربية والتعليم بمدينة مبارك للتعليم بالسادس من أكتوبر،قام أمس الأستاذ الدكتور أحمد نظيف رئيس مجلس الوزراء بتقديم 20 ألف حاسب آلي “شخصي ومحمول” إلي أوائل التعليم الأساسي بمحافظات مصر المختلفة، في تقليد يطبق للمرة الثانية علي التوالي.
وقد بدأت الاحتفالية بكلمة للأستاذ الدكتور يسرى الجمل وزير التربية والتعليم، عرض خلالها أهم إنجازات الوزارة في سبيل الرقى بالعملية التعليمية، مؤكدا أن الثورة التكنولوجية التي تشهدها الوزارة حاليا هي تغيير حتمي لمواكبة التقدم العلمى،مؤكدًا على تنفيذ الوزارة لبرنامج فخامة الرئيس الانتخابى فيما يخص التعليم بجودة وبرنامج زمني غير مسبوق.
وأعلن الأستاذ الدكتور أحمد نظيف رئيس مجلس الوزراء أن المبادرة ستمتد إلى المعلمين المتفوقين، بتقديم 2000 حاسب لهم مع توفير أسلوب ملائم لتيسير حصول المعلمين علي الكمبيوتر بالتقسيط المريح تقديرًا للمعلم الذي يعد العمود الفقري للعملية التعليمية.
وأشار معاليه إلي أن كادر المعلمين سيكون له مراحل أخرى، معربًا عن ثقته فى أن كل معلم قادر على إثبات نجاحه وتفوقه، وأن الإداريين بالمدارس جزء مهم من العملية التعليمية.. وستهتم الحكومة بهم

شويه نصابين جايين يبيعوا المياه بحارة السقايين

شغلكم كله غلط

وأكيد فيه حلقه مفقودة

المدرس هو الاساس كلكم اداريين عند المدرس انما انتم قلبتم الكرسى

وجلستم علية


سبوبة الارزائيةشغالة الله ينور باقمة دورات انتل اثناء العام الدراسى بمديرية التربية والتعليم بالمنوفية للمدرسين

دورات انتل مستمرة رغم بداية الدراسة شوفوا الهجص والضحك على الناس

دورات انتل بمعامل وزارة التربية والتعليم كالعادة حبر على ورق

دورات انتل مستمرة رغم بداية الدراسة

هى مش الدراسة بدات ليها الان شهر بالتمام والكمال يبقى ايه لزوم ان المديريات تستمر بعقد دورات انتل بالمدارس وتشغل المعامل اللى هى مفروض للطلبة بعد ان اصبح مادة سقوط ونجاح بالمرحلة الاعدادية ولا مديرية التربية والتعليم بالمنوفيه مالهاش دعوة بالكلام ده
ومش مهم المناهج الدراسية يبقى ياوزير التربية والتعليم انته والدكتور نظيف رفضتم تأجيل الدراسه بالعشرالاواخر من رمضان الى مابعد اجازة عيد الفطر
طيب انتم بتضحكوا على مين
اهدار للوقت والمال وكل واحد مش فاضى ليكم ولقرارتكم السريعه الغير مدروسة كل واحد عنده بيت وعيال ومرتب نفسه كانت الاجازة فاضية وقلنا ماشى

ولا هو احنا على كيفكم
طيب فين الكتب بالدورات والتى توزع على الحبايب بس

الجمل: الحكومة تدعم« الوزارة» للتحول من النموذج التقليدي في التعليم إلي التكنولوجي الحديث

طيب احنا عالم هجاصه وانتم الاكابر ايه الفايدة من دورات انتل بمدارس زى دى

ولا انتم عاوزين مدراس من النوعية دى

هيفاء وهبى تثير أزمة فى وزارة التربية والتعليم

انا عاوز واحد يقول لا من المسئؤليين يقول لا ولايوافق وخلاص

امال فين بقى استقرار المدارس لما تاخد واحد او اتنين من كل مادة لحضور الدورات

كلكم هجاصين وصور بس بتوع كلام

125 ألف معلم يشعلون ثورة الغضب ضد وزير التربية و التعليم

صور محروقه فاكرين ان الناس مش هتتكلم اجهزة قديمة مستهلكه ومدربين لايعرفون شىء

كله كلام على ورق وبس

علشان الصورة تبقى حلوة
ولاواحد ممن حضروا الدورات استفاد حاجه لانه ماعندوش فلوس يشترى لابتوب او جهاز ديسكتوب
ولا هى احلامم بتفكروا من جيب غيركم

ووزارة التربية والتعليم بمصر تركت مهمتها ودورها الاساسى وتسوق لشركة انتل ومايكروسوفت

مسلسل ضحك وزير التعليم ومستشاريه على الشعب المصرى2

مسلسل ضحك وزير التعليم ومستشاريه على الشعب المصرى1

سبوبه ومحدش بيتكلم

مهازل عدم استعدادات المدارس لاستقبال العام الدراسي الجديد

تأخر «الجمل» عن موعده.. فأعادت مدرسة بـ «٦ أكتوبر» طابور الصباح ليحضره الوزير ويردد النشيد الوطني

المستشار الاعلامى لوزير التعليم المصرى يصف المعلمين بالابقار

الجمل:تم الانتهاء من جميع اعمال الصيانة والترميمات فى المدارس من خلال هيئة الابنية التعليمية

ادارة بركة السبع وحقوق المعلمين الضائعة فيها

شوف ياريس التطوير والصيانه بتاعه وزير التعليم اللى كلفت 166 مليون جنية

ياريس حرام عليك كدة الوزير ده عمال يتكلم عن حاجات مش موجودة

فكر الديوان و مشاكل الميدان

لماذا يرفض رئيس الجمهورية تغيير وزير التعليم ويستمتع باذلالنا وابقائه وماذا فعل مع من وصفنا بالبقر

ديكتاتورية التعليم بمصر

كل حاجه ديكتاتورين وصور مزيفة وبس

مش هو ده اللى انتم عاوزينه

ان الناس تتكلم وتعرف تستخدم كمبيوتر ولاتتابعون

دورات انتل بمعامل وزارة التربية والتعليم كالعادة حبر على ورق

ولا احد يراجع او يحاسب

ولا هى الدورات مستمرة
علشان كلام الوزير دة
مايطلعش فشنك

فلوس الشعب مش سايبه الناس دى لازم يتحاسبوا ويدفعوا من جيبهم

فيه حد يعقد دورة كمبيوتر بعد بداية الدراسة لييه

هو احنا سويسرا

وانتى مالك ياوزارة التربية والتعليم اصرفوا لنا الاول فلوس واعطوا كل واحد تلاتالف اربعتلاف يوروا يشترى لابتوب ماك ولا توشيبا الاول علشان الفشاريين بتوع
وزارة التربيه والتعليم رغم الازمة الاقتصادية العالمية تضيع مال الشعب المصرى وتساند شركة انتل ومايكروسوفت وان احد اتكلم اصل احنا دولة من العالم التالت بنتسول على موائد الشركات فشركة انتل ومايكروسوفت قلبها حنين فعملت لينا دورات على حسابها

فاكرين كمبيوترات امريكا بوزارة الدفاع

والعاملين بقسم التطوير التربوى وعلى رأسهم وزير التعليم ووكلاء الوزارة اللى ماسكين مديريات التربية والتعليم مش مهم عندهم الطلبة او اموال الشعب المصرى وقرروا الاستمرار بدعم مايكروسوفت وانتل والاستمرار بعقد دورات انتل لدعم الشركة الغلابانه

مش هى تبع بيل جيتس برضه ولا بيل جيتس رش رشه قبل مايسافر فى السر علشان ضرته

شفتم الاستهبال على استعباط اكتر من كده مديرية التربية والتعليم مستمرة بعقد دورات انتل بمليج والناس تسافر علشان خاطر دعم شركة انتل شفتم تخلف اكتر من كده
دى مفروض ان اطلاق اسم دورة انتل ان الشركة دى تدفع لينا ملايين لدعمها ولا هو حلال ليهم حرام علينا امال مين اللى اخد الملايين ولا اقامه دورات مزيفه مدعومه من انتل علشان التسول لصالح المؤتمرات الصحفيه بتاعتكم

يبقى مين الفشار يبقى مي

قال الرسول صلى الله عليه و سلم:
سيكون من بعدى أمراء فسقة ووزراء كذبة
فمن شهد منكم ذلك فلا يكون لهم قاضياً و لا شرطياً و لا عريفاً و لا خازناً

قالت مصادر مقربة من جماعة الاخوان المسلمين ان الأجهزة الأمنية رحلت بلال محمد المذيع بقناة (الناس) الفضائية والمعتقل مع الدكتور عبد الرحمن البر إلى مستشفى قصر العيني؛ في محاوله لإسعافه بعد تدهور حالته الصحية جراء تعذيبه في قسم شرطة البحيرة.

وقال الموقع الرسمي للجماعة على الانترنت ان بلال يعاني من كسور في القفص الصدري تضغط على عضلة قلبه يشك الأطباء أنه مصاب به منذ يومين على الأقل وان هذه الاصابة تهدد حياته.

وأكد ان بلال أصيب السبت بحالة إغماء مفاجأة أثناء عرضه على النيابة وتم تحويله إلى مستشفى البنك الأهلي بالتجمع الخامس، واستمر فيها لأكثر من سبع ساعات رغم تأكيد المستشفى للضابط المصاحب للقوة بعدم استطاعة المستشفى تقديم العلاج له لصعوبة حالته وانه يجب نقله بشكل عاجل إلى مستشفى قصر العيني.

لكن الضباط المصاحب للقوة أصر على عدم نقل بلال إلى قصر العيني إلا بعد أن يقوم أحد الأشخاص الذين كانوا مصاحبين لهم بتسليم نفسه لأنه قام بتصوير بلال بهاتفه المحمول.

وبالفعل لم يتم نقل بلال إلى المستشفى إلا بعد أن قام عبد الرحمن طلعت (الشاب الذي التقط الصور) بتسليم الصور للضابط والذي قام بإلقاء القبض عليه وأمر بتحويله في سيارة الشرطة إلى قسم شرطة الخليفة.

كان بلال قد أكد لزملائه في سيارة الترحيلات أنه تم الاعتداء عليه من جانب الضباط بقسم الشرطة قبل ترحيله إلى النيابة، كما أنه كان ينزف الدماء من فمه وأنفه وفي حالة إعياء شديدة أثناء وجوده بسيارة الترحيلات وأثناء وجوده بالنياية حتى فقد الوعي.

وقال الموقع ان إدارة مستشفى البنك الأهلي رفضت تسليم محامي بلال صورةً من التقرير الطبي الخاص به والذي يوضح أن بلال مصاب بكسر مضاعف في القفص الصدري يضغط على عضلة القلب وأن حالته خطيرة للغاية تستدعي نقله إلى مستشفى قصر العيني حيث توجد العناية اللازمة لحالته

همه الشرطة دول جايين من دولة اجنبية ولا همه من انتاج المجتمع المصري يعني احتمال يكون الشرطي الي بيعذب الناس اب او اخ او ابن او زوج او صديق او ابن عم او جار اي حد يقرء هذا الموضوع

كلموهم مش كده انصحوهم

أصابة بلال محمد المذيع بقناة الناس بعد تعذيبه بأصابات خطر