خطاب رسمي من تعليم الدقهلية: استخدام الخرطوم في ضرب التلاميذ ضرورة لضبط العملية التعليمية

خطاب رسمي من تعليم الدقهلية: استخدام الخرطوم في ضرب التلاميذ ضرورة لضبط العملية التعليمية

أوردت جريدة البديل الخبر


علشان وزير التعليم وبتوع تطوير التعليم

يفرحوا امال ايه وعلشان السادة اللواءات بالوزارة يفرحوا

وعلشان كل واحد مسنود يبرطع على كيفة

هو دة تطوير التعليم

انا قلت ليك ياريس لما انته رحت مؤتمر تطوير التعليم ماتروحش

محدش يصدقهم كلامهم كله حبر على ورق

كان حد يقدر يضرب ولاد واحد من المسئؤليين الكبار

كان جلدة فى ميدان عام

احنا هنا يحدث مالم يحدث باسرائيل

ضرب بخرطوم الكهرباء

صحيح احنا دولة من العالم التالت بافريقيا

هو ده التعليم البوليسى

كل ده علشان احنا رضينا بالهم والهم مش راضى بينا

ماهو لو والد التلميذ ده رفع قضية عليهم كلهم من اول المدرس الى الوزير والسلسله كلها كان عمل شغل

مديرة التعليم الثانوي كتبت مذكرة عن الاعتداء علي الطلاب بـ «الخراطيم» فأحيلت إلي التحقيق
كتب: علي البدراوي
أرسلت إدارة غرب المنصورة التعليمية مذكرة توضيحية إلي وكيل وزارة التربية والتعليم في الدقهلية، للرد علي تقرير مدير إدارة التعليم الثانوي بالمديرية، والتي جاء فيها أن مدرسي التربية الرياضية لمدرسة المنصورة الثانوية بنين يعتدون علي الطلاب بـ «خراطيم الكهرباء»، وقالت المذكرة التي حملت رقم 95/6/1/2009: «استخدام مدرسي التربية الرياضية للخرطوم يعد وسيلة لضبط العمل داخل المدرسة».
وشاهدت نازك الشربيني، مدير إدارة التعليم الثانوي، أثناء زيارتها الإشرافية للمدرسة، أحد المدرسين يعتدي علي طالب في فناء المدرسة بالضرب بواسطة «خرطوم كهرباء»، وتعرضت المشرفة لـ «السب» من جانب المدرس الذي رفض نصيحتها بالامتناع عن الضرب، تنفيذاً للقرار الوزاري رقم 591 لسنة 98، وقالت الشربيني: كان رد المدرس مستفزاً وقال لي «روحي اشتكيني للوزير» ما دفعني لإعداد مذكرة بالواقعة، وقع عليها مدير المدرسة بصفته شاهداً، وخاطبت وكيل الوزارة هاتفياً، وطلبت منه إرسال محقق، وبعد مرور ساعتين حضر أحد محققي الإدارة التعليمية للاستماع إلي أقوالي.
وتضيف: فوجئت في اليوم التالي بتحرير المدرس بلاغاً في النيابة الإدارية، ووجه لي من خلاله عدة اتهامات ليحمي نفسه من المسئولية، وتابعت نازك: مدير المديرية ووكيلاه لم يهتموا بالأمر ولم يرسلوا محققاً من مديرية التربية والتعليم مما أتاح الفرصة للمدرس لاتخاذ إجراء ضدي في النيابة الإدارية، والغريب أن الإدارة التعليمية لم تجر أي تحقيق مع المدرس، وجاء ردها علي وكيل الوزارة غير منطقي، لتأكيدهم أن استخدام العنف ضد الطلاب ضرورة لضبط العملية التعليمية، وأنا أهدي هذه الواقعة لوزير التربية والتعليم.
ورفض الدسوقي سلامة، وكيل وزارة التعليم في الدقهلية، التعليق علي المذكرة لـ «البديل»، وقال: أنا مسئول عن 176 ألف موظف في المديرية، والمذكرة ليست علي مكتبي حتي أعلق عليها

هيتردم عليه زى ماغيرة اتردم عليه

2 thoughts on “خطاب رسمي من تعليم الدقهلية: استخدام الخرطوم في ضرب التلاميذ ضرورة لضبط العملية التعليمية

  1. اه انا اعرف السبب فى المشكلة دى .. الست دى مظلومة ومحترمة وكل اللى ورا المشاكل ضدها واحدة ست اللهم ما احفظنا يارب شريرة جداً فى تصرفاتها واسلوبها وحتى لبسها اسمها سهير تعمل فى ادارة التعليم الثانوى بالمديرية وتقوم هذه السيدة الغير فاضلة بالمرة بتهديد كل من يقترب منها بدعوى ان لها قريب فى الحزب الوطنى وسجل هذه السيدة زبالة جداً والسبب الله ينتقم منه وكيل الوزارة السابق كامل عنان .. الله يسامحه ركبها على كل المديرية وخليها تدلدل رجليها حتى مرة شتمت مسئول الاتصال السياسي بالمديرية وجابت له جزاء بدون تحقيق وجابت جزاء لمدير عام مدرسة الزراعة المجاورة للمديرية ، والله العظيم ربنا يمهل ولايهمل ويارب يارب يارب يارب يورينا فيها اية من اياته .. انك انت السميع العليم

  2. انا عاوة اقول حاجات كتير عن المديرية الزبالة دى انا اشتغلت فيها 20 سنة واعرف كل العاملين بديوان المديرية والسبب فى تنطيط الولية بتاعة التعليم الثانوى هوه مدير عام المديرية السابق الشرموط بتاع الستتات!! ومش الاسالذ المحترم كامل عنان زى التعليق السابق!! فقد كانت حياته كلها فى الحريم من ساعة ماكان فى التجارة المتقدمة الى الثانوية الفندقية وحتى المديرية بيحب النسوان اوى وبيعاكسهم فى التليفونات

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s